دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی و فروش ملک و ساختمان سیستم مهندسی بازاریابی ملک و ساختمان کلینیک
دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی ملک و ساختمان
سیستم مهندسی بازاریابی ملک و ساختمان
کلینیک فوق تخصصی مهندسی بازاریابی ملک و ساختمان
مهندس علی خویه
مترجم و مولف کتاب مدیریت بازاریابی و فروش املاک و مستغلات و مهندسی فروش املاک و مستغلات
مجری و مشاور فروش و بازاریابی پروژه های ساختمانی
09122991608
www.realestatemarketing.blogfa.com
مقدمه
یکی از روش های ارائه ی خدمات حرفه ای بازاریابی در زمینه ساختمان ها و برج ها ارائه ی آن ها به صورت کلینیک های تخصصی و نرم افزاری می باشد. در این روش مشاوران و بازاریابان ساختمان و برج ها در مکان و تخصص خود مستقر بوده و کاربران با مراجعه به محل تعیین شده ، از راهنمایی ها وتوصیه های مشاوران براساس شناخت اجمالی از نیازها و خواست های کاربران حاصل و در مدت زمان محدود به آنان ارائه می شود، بهره مند می گردند. در طرح پیشنهادی حاضر که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه با یک تیم کاملا حرفه ای و متخصص و مجهز به بسته های تکنولوژیکی و نرم افزارهای حرفه ای سعی می شود تا تهیه یک سیستم حرفه ای و دپارتمان تخصصی مشاوره و مهندسی بازاریابی تشریح شود.
بیان مساله:
مساله بازاریابی ساختمانٍ، زمین و برج یک وظیفه سنگینی می باشد که لازمه آن به کارگیری تمامی سیستمهای تکنولوژیکی انسانی و غیر انسانی در فرایند بازاریابی می باشد و این امر مستلزم یک هماهنگی و همکاری جامع و منسجم در مدیریت استراتژیک مهندسی بازاریابی، برنامه بازاریابیMkg Plan و برنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچهIMC می باشد.
طراحی و تبیین فرایند رسیدن به مشتری و خریدار و ارتباط بین خریدار و مشتری در سیستم جامع مهندسی بازاریابی ساختمان برج و زمین یکی از مهمترین مسائلی است که در دنیای امروز به شدت به آن اهمیت داده شده و نرم افزارها و سخت افزارهای بزرگی نیز برای سیستم مهندسی بازاریابی املاک تهیه و تدوین شده است.
هدف:
«تدوین تبیین و اجرای یک دپارتمان و سیستم یکپارچه منظم و منسجم مهندسی بازاریابی در ایران»
هدف اصلی این طرح فراهم آوردن و توسعهی تخصصی دانش مهندسی بازاریابی ،ارتقای مهارت های مهندسی بازاریابی ملک ، بهره وری متقاضیان و نیز ایجاد سیستم های مهندسی بازاریابی تخصصی املاکی (به مفهوم عام) می باشد. انتظار می رود با ایجاد کلینیک مشاوره و ارائه خدمات مشاوره و مهندسی بازاریابی حرفه ای ساختمان اهداف فرعی زیر نیز به دست آید:
1- برآورده ساختن نیازهای مدیریتی، مهارتی و سایر اطلاعات مهم و تأثیر گذار بر روند شکل گیری و اجرای مهندسی بازاریابی تخصصی ساختمان های کوچک و بزرگ
2- توسعهی فرهنگ مهندسی بازاریابی حرفه ای ساختمان برای راه اندازی کلینیک مهندسی بازاریابی تخصصی
3- ارائه و توسعه ی استراتژی های مناسب مهندسی بازاریابی و یافتن راه حلهای مناسب در سطح مهندسی بازاریابی تخصصی
4- کمک به ایجاد و توسعه ی ارزش (value) در مهندسی بازاریابی تخصصی املاکی با تزریق مستمر دانش و چگونگی بهره گیری از تجارب بازاریابی،
5- هدایت صاحبان املاک و بازاریابان تخصصی املاک برای دستیابی به برترین سطح رضایت .
سئولات:
چگونه می توان یک کلینیک فوق تخصصی مهندسی بازاریابی ساختمان و برج در ایران با توجه به رفتار خریداران ایرانی تهیه تدوین کرد؟
چگونه می توان بهترین و اثر بخش ترین برنامه و سیستم مهندسی بازاریابی ساختمان را برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاران تهیه و ارایه کرد؟
بهترین و اثربخش ترین برنامه ها و استراتژی های مهندسی بازاریابی، تبلیغات و بازاریابی که می توان در یک سیستم حرفه ای به اجرا گذاشت چه می تواند باشد؟
برای تشکیل یک تیم حرفه ای علمی و عملیاتی مهندسی بازاریابی ملک در ایران با توجه به استانداردهای جهانی چه ملزومات و برنامه هایی مورد نیاز می باشد و این امر چگونه باید تحقق یابد؟
و ...
معرفی الگوی اولیه و فرضی توجیه اقتصادی
برای پیشبرد هدف یک الگوی اولیه به صورت زیر پیشنهاد می شود در این الگو به علت اهمیت به سیستم های انگیزه بخشی و عملیات کلینینکی و مدیریت ارتباطات مشتریان کارمندان می توان رضایت کامل مشتریان را برآورده کرده و همچنین با افزایش میزان بازاریابی که به متغیری مانند سود ارتباط دارد می توان در آمدهای عملیاتی و جاری را افزایش داد
نحوه ی ارائه ی خدمات
در این طرح ارائه خدمات مشاوره ای به صورت کلینیکی در قالب مشاوره های تخصصی، بهره وری، بازاریابی و بازارشناسی، فرصت شناسی، مدیریت سرمایه گذاری و سایر نیازهای مشاوره ای با مراجعه ی مخاطبان و مشتریان (صاحبان دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی) به محل دپارتمان و دریافت مشاوره انجام می شود.
زمینههای خدمات کلینیک مهندسی بازاریابی حرفه ای املاک
زمینههای اصلی ارائه خدمات مشاوره ای در کلینیک عبارتند از:
1- دانش چگونگی طراحی یک دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی درآمد زا
2- چگونگی تبدیل ایده های مهندسی بازاریابی ساختمان و برج به یک طرح کاربردی
3- روشهای راه اندازی یک دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابیبا توجه به شرایط محیطی ،
4- مدیریت و نحوه ی اداره کردن دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابیبه صورت مستقل،
5- روشهای بازارشناسی، بازاریابی، بازارگرمی و بازارداری حرفه ای مسکن و ساختمان
6- سرمایه گذاری و جذب سرمایه های مسکن
7- فرایندهای تولید و عملیات ساخت، سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و ارایه ملک
8- مدیریت منابع انسانی مهندسی فروش
9- فناوری اطلاعات (IT) و کاربرد آن در فعالیت های دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی،
10- تضمین کیفیت و مدیریت کیفیت جامع
11- بهرهوری و نحوه ی سنجش ساختمان در واحد دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی،
13- مدیریت ارتباط با مشتری CRM
14- مهندسی مجدد سیستم های مهندسی بازاریابیساختمان و برج
نکات مهم درباره تحقیقات بازار ساختمان و ملک
در مورد تهیه تحقیقات بازار و تهیه برنامه های بازاریابی و تبلیغات دپارتمان نکات مهمی که می توان توجه کرد شامل موارد زیر می باشد.
o دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی باید در زمینه های مختلف، اطلاعات مناسب وجامعی از بازار ایران ( اطلاعاتی در حوزه های جمعیت و توزیع آن و هرم سنی ایران، تولید، تقاضا، عرضه، رقابت، جذابیت بازار، روندهای آینده، املاک مشابه، تکنولوژی و ...) داشته باشد .
o آمارهای اساسی و مهم موجود در وزارتخانه ها، مشاوران ساختمان، بازار و بانک اطلاعات مسکن و ..... باید جمع آوری و مرتباً بهنگام شود و در کلینیک وجود داشته باشند.
o در گزارش بررسی ایده دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی باید از اطلاعات و آمار تحقیقات بازار بصورت مستدل استفاده کرد
o ارائه ی خدمات مشاوره و مهندسی بازاریابی حرفه ای در زمینه انجام تحقیقات بازار ساختمان بصورت اختصاصی برای متقاضیان.
o طراحی برنامه های بازاریابی و تبلیغات نمونه مبتنی بر واقعیت در حوزه های مختلف مهندسی بازاریابی ساختمان
o تهیه نرم افزار طراحی برنامه بازاریابی و تبلیغات ساختمان و زمین
o تنظیم استانداردهای برنامه بازاریابی و تبلیغات املاک
o ارائه ی ایده های جدید و مدل های آماده شده ی دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی بر اساس نیازهای بازار
o بازاریابی تخصصی املاکی خدماتی و بازاریابی تخصصی املاکی مبتنی بر فن آوری اطلاعات
o ارائه ی کتابچه های نحوه ی مدیریت و توسعه ی بازاریابی تخصصی ساختمان در حوزه های مختلف .
o مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با ثبت شرکت ، مباحث مالیاتی ، حقوقی و اساسنامه مرتبط با ساختمان و ملک
o ارائه ی راهنمای فرایند ثبت املاک در ایران و پیش نیازهای آن و ارایه خدمات مرتبط با آن
o مشاوره در مورد قوانین آشکار و پنهان انواع شرکتها و مسائل حقوقی جاری و آتی هر یک توسط کارشناسان از سازمانهای مربوط ،
o ارائه ی راهنمای قوانین مالیاتی در مورد انواع بازاریابی تخصصی ساختمان در ایران ،
o مستند کردن تجربیات دپارتمان تخصصی مهندسی فروش آنها در قالب جزوه های مشاوره ای ،
مشاوره در امور بکارگیری و استفاده بهینه از تکنولوژی مناسب هر بخش صنعتی
نکاتی در مورد مدیریت منابع اطلاعاتی در سیستم های مهندسی بازاریابی
پرسشهای اساسی:
1- چگونه سیستمهای دپارتمانی برای بازاریابی تخصصی املاک ارزش ایجاد مینمایند؟
2- چطور سیستمهای زنجیره تامین برای بازاریابی تخصصی املاک ارزش ایجاد مینماید؟
3- سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری چگونه برای مهندسی بازاریابی ساختمان ارزش
ایجاد مینماید؟
با حرکت بازاریابی تخصصی املاک به سمت الکترونیکی شدن و در نتیجه افزایش
رقابت در سطح بینالمللی شرکتها میبایست با کارایی بیشتری فعالیت کرده، سطح
خدماترسانی به مشتریان را افزایش دهند و همچنین سرعت مطلوب را در مقایسه با رقبا
دارا باشند. این تغییرات نیازمند سیستمهای جدیدی است که اطلاعات بخشهای مختلف
دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی را یکپارچه نموده، دپارتمان را به مشتریان متصل
نماید و فعالیتهای شرکت را با سایر شرکای تجاری و تامینکنندگان هماهنگ نماید.
سیستمهای دپارتمانی مهندسی بازاریابی ملک و ساختمان
در سرتاسر جهان شرکتها هر روزه بیش از پیش متصل میشوند که این اتصال هم جنبه داخلی و هم جنبه بین شرکتی دارد. واضح است که هر دپارتمان تخصصی مهندسی فروشی تمایل دارد که تقاضاهای متنوع مشتریان را پاسخ داده و همچنین قادر باشد در مواقعی که تامینکنندگان در تامین تقاضای وی دچار تاخیر میشوند عکسالعمل مناسب نشان دهد. به منظور پاسخدهی و واکنش مناسب لازم است که تاثیرات حوادثی از قبیل تقاضاهای ناگهانی و همچنین تاخیرات در تامین بر بخشهای مختلف دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی شناسایی شده و عکسالعمل مناسب نیز تعیینگردد. سیستمهای بنگاهی با ایجاد یکپارچهسازی در دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی اینچنین عکسالعملهای بهجا و مناسبی را ممکن میسازند.
یک سیستم دپارتمانی مهندسی بازاریابی چیست؟
یک مشاور یا خریدار و فروشنده املاک دارای دهها و حتی گاه صدها پایگاه داده و سیستمهایی است که معمولا نمیتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند یا به اصطلاح با یکدیگر صحبت کنند. در چنین سیستمی تصمیمهای مدیریت بر اساس گزارشات کاغذی، ناپیوسته و معمولا بهروز نشدهای است که نمیتواند مدیریت ارشد را از آنچه که در کل شرکت روی داده است آگاه سازد. با این تفاسیر نیاز به سیستمی برای یکپارچهسازی اطلاعات کل دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی مشخص است. سیستمهای مهندسی بازاریابی که بعضا سیستمهای برنامهریزی منابع اطلاعاتی نامیده میشوند متشکل از 1- مدولهای نرمافزاری یکپارچه و 2- پایگاه داده مشترک و مرکزی هستند. پایگاه داده جمعآوریکننده داده از بخشها و دپارتمانهای مختلف شرکت و همچنین فرایندهای کلیدی دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی است. با وجود اینچنین پایگاه داده مرکزی زمانیکه اطلاعات جدید بوسیله یک فرآیند وارد میشود، این اطلاعات به صورت آنی برای سایر فرایندهای دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی در دسترس قرار میگیرد
شرکتها برای بکار بردن چنین نرمافزاری لازم است بخشهایی از سیستم را انتخاب کرده و سپس فرآیندهای دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی این بخشها را در نرمافزار تعبیه نمایند. درصورتیکه نرمافزار بنگاهی شیوه انجام کار در سازمان را پشتیبانی ننماید لازم است که شرکت برخی از بخشهای آن را بازنویسی نماید. با اینحال ازآنجاکه نرمافزار بر پایه بهترین شیوههای انجام کار (Best Practices) نوشته شده است تنها در صورتیکه فرآیندهای دپارتمان تخصصی مهندسی بازاریابی در مطابقت با آن تغییر یابند، میتوان انتظار بیشترین منفعت را از نرمافزار بنگاهی داشت.
نتیجه:
در نوشته حاضر سعی شد تا با بررسی و تحقیق سیستم های بازاریابی و مهندسی بازاریابی در کشورهای دیگر نکات مهم و اساسی راه اندازی یک سیستم فوق تخصصی مهندسی بازاریابی ساختمان ارایه شود در نوشته های آتی سعی می شود به مطالب جزیی از این سیستم پرداخته شود.