amirhosein hana | جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۳۶ ق.ظ
استراتژیهای قیمت گذاری و مدیریت بر قیمت ملک ساختمان و مسکن
|
|
مقدمه
تمامی
سازمانها و شرکتها، برای کالاها و خدماتی که عرضه میدارند
قیمتی
تعیین میکنند. این قیمت ممکن است در قالب مفاهیم گوناگون مانند شهریه،
آبونمان،
حق العمل، اجراه بها و ... عنوان میشود.
در بین
اجزای آمیزه بازاریابی، قیمت تنها عاملی است که موجب ایجاد درآمد میشود.
همچنین قیمت انعطافپذیرترین عامل آمیزه بازاریابی شناخته میشود چراکه میتوان
به سرعت آنرا تغییر داد.
اگرچه
رقابت بر سر قیمت یکی از مسئلههای عمدهای است که شرکتها
با آن
روبهرو میشوند، اما بسیاری ار شرکتها نمیتوانند این مسئله را به شیوهای
عالی حل
کنند.
با همتراز
شدن کیفیت کالاهای شرکتهای متفاوت و تشدید رقابت، عنصر قیمت به یکی از
مهمترین عوامل موثر بر حفظ و جذب مشتریان و وفاداری و رضایت آنها تبدیل
شده است. این امر امروزه به دلیل گسترش روزافزون اینترنت بیشتر
مصداق پیدا میکند.
تعریف
قیمتگذاری
ملک
قیمت از
نظرلغوی یعنی سنجش، ارزیابی، اندازه و معیار. قیمت در بازار عبارت است از ارزش
مبادلهای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان میشود.
بر این
اساس قیمتگذاری ملک بهطور ساده یعنی تعیین قیمت برای
کالا یا
خدمت. قیمتگذاری ملک فعالیتی است که باید تکرار شود و فرآیندی مداوم و
پیوسته
است. این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است
که لزوم
جرح و تعدیل قیمت را ایجاد میکند.
اهداف
قیمت گذاری
بطور کلی
اهدافی که شرکتها از قیمتگذاری ملک دنبال میکنند به پنچ گروه
زیر تقسیم
میشوند:
1. حفظ
بقاء و ادامه حیات
این هدف
برای شرکتهایی مناسب است که با ظرفیت مازاد، رقابت شدید و تغییرات دائمی مصرف
کنندگان دچار مشکل شدهاند. چنانچه قیمت بتواند هزینههای متغییر و برخی از هزینههای
ثابت را پوشش دهد، شرکت میتواند همچنان به حیات تجاری خود ادامه دهد.
2. به
حداکثر رساندن سود فعلی
برای
اینکه شرکتی بتواند سود کنونی خود را به حداکثر برساند باید تقاضا و هزینههای مربوط
به قیمتهای مختلف را برآورد کند و آنگاه قیمتی را انتخاب کند که بیشترین سود جاری،
جریان نقدی یا بازده سرمایه را برای شرکت به ارمغان آورد. البته در صورت
تاکید بیش از حد بر سود جاری و عدم توجه به اثرات ناشی از سایر متغییرهای آمیزه
بازاریابی، واکنشهای احتمالی رقبا و محدودیتهای قانونی، در
بلندمدت
عملکرد شرکت را به مخاطره خوهد انداخت.
3. به
حداکثر رساندن سهم بازار
برخی
شرکتها این هدف را در پیش میگیرند، زیرا بر این باورند که
دستیابی
به حجم فروش بیشتر باعث خواهد شد بهای تمام شده هر واحد کاهش یافته و
درنتیجه
در بلندمدت به سود بیشتری دست مییابند. به عبارت دیگر چنین شرکتهایی برای
رسوخ در بازار
، قیمتهای خود را در پائینترین سطح تعیین میکنند. این استراتژی
میتواند
در شرایط زیر مناسب باشد:
· بازار
بیش از اندازه نسبت به قیمت حساسیت نشان میدهد، در نتیجه قیمت پائین موجب رشد بازار خواهد شد.
· با کسب
تجربه
هزینههای تولید و توزیع کاهش خواهند یافت.
· قیمت
پائین موجب از صحنه خارج شدن رقبا میشود.
4. کشیدن
عصاره بازار
برخی از
شرکتها ترجیح میدهند قیمتها را در سطح بالا تعیین کنند و بدین وسیله عصاره
بازار را بکشند. شرکتها در شرایط زیر میتوانند به این هدف دست یابند:
· وجود
تعداد زیادی خریدار و بالا بودن میزان تقاضا در بازار
· بهای
تمام شده هر واحد محصول که در حجم اندک تولید شود، ولی بدان اندازه زیاد نباشد که شرکت ناگزیر
شود از برخی از مزایای ناشی از تحمیل کردن محصولات با قیمت بالا بر بازار، تقاضا
را از دست بدهند.
· تعیین
قیمت اولیه در سطح بالا باعث جلب توجه شرکتهای رقیب به بازار
نشود.
· تعیین
قیمت در سطح بالا این تصور را در ذهن خریداران ایجاد کند که
شرکت و
محصولات آن نسبت به رقبا در سطحی بالاتر قرار دارد.
5. پیشرو
شدن از نظر کیفیت
شرکتهایی
که هدف آنها عرضه محصولات باکیفیت بالا است و میخواهند
از این
نظر در بازار پیشرو شوند، محصولاتی برتر و با قیمتهای بالاتر به بازار عرضه
میکنند.
آنها محصولاتی باکیفیت بسیار بالا به بازار عرضه میکنند و نیز این
محصولات
دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتوانند منافع و مزایای بیشتری به
خریداران
ارائه کنند. چنین شرکتهایی میتوانند قیمتها را در سطحی بالاتر تعیین
کنند.
عوامل
موثر بر قیمتگذاری ملک
برای قیمتگذاری
ملک درست و رضایتبخش باید عوامل موثر بر قیمتگذاری ملک را
شناسایی کرده و آنها را تنظیم ساخت. یکی از صاحبنظران معتقد است سه دسته کلی عوامل
بر تصمیمات قیمتگذاری ملک موثرند. که عبارتند از:
1. عوامل
سازمانی: آنهایی هستند که بر قیمتگذاری ملک موثرند و با منابع و اهداف سازمان سروکار
دارند. مانند: چرخه عمر محصول (PLC)، و پورتفولیوی قیمتگذاری ملک خط محصول
2. عوامل
مشتری:
عواملی
هستند که از طرف مشتری بر قیمتگذاری ملک موثرند زیرا بین قیمت و تقاضا
رابطه
معکوس وجود دارد. مانند: منافع و ارزشهای مشتری، تقاضای ایجاد شده یا
ذاتی
3. عوامل
بازار: عواملی هستند که از طرف بازار بر قیمتگذاری ملک
موثرند.
مانند: محیط و رقابت (2000KOTLER) این عوامل را به دو دسته تقسیم میکند:
· عوامل
درونی: اهداف بازاریابی، استراتژی آمیخته بازاریابی،
هزینه و
ملاحظات سازمانی
· عوامل
بیرونی: ماهیت تقاضا و بازار رقابت، اقتصاد، دولت، واسطهها
مراحل قیمتگذاری
ملک :
مرحله
اول: تعیین هدف بلندمدت قیمت گذاری
در اولین
مرحله باید هدف از قیمت گذاری تعیین شود. اهداف قیمت گذاری از تنوع بالایی
برخوردارند که در قسمت قبل توضیح داده شد.
مرحله
دوم: تعیین میزان تقاضا
هر قیمتی
منجربه ایجاد سطح متفاوتی از تقاضا میشود و از این رو، بر هدفهای بازاریابی شرکت
اثری متفاوت خواهد گذاشت. رابطه بین قیمتها و تقاضاهای حاصل باعث میشود که یک منحنی
تقاضا به وجود آید. برای تعیین میزان تقاضا لازم است که حساسیت تقاضا نسبت به
قیمت، برآورد منحنی تقاضا و کشش تقاضا در برابر تغییر قیمت نیز مورد بررسی قرار
گیرند.
مرحله
سوم: برآورد هزینهها
در حالی
که تقاضا میتواند سقف قیمتی را که شرکت برای محصولات خود در نظر میگیرد،
تعیین میکند، هزینهها کف را تعیین خواهند کرد. بر این اساس هر
شرکتی
باید قیمتی را در نظر بگیرد که بتواند هزینههای تولید، پخش و فروش محصول را پوشش دهد و برای
کار و ریسکی که شرکت پذیرفته، بازده معقولی ارائه کند.
مرحله
چهارم: تجزیه تحلیل محصولات، قیمتها و هزینههای شرکت رقیب
هنگامی که
شرکت با توجه به تقاضای بازار قیمت و هزینهها را برآورد میکند، باید هزینهها و قیمتهای
شرکتهای رقیب و واکنش آنها در برابر قیمت محصولات خود را مورد توجه قرار دهند و در
محاسبات خود منظور کند.
مرحله
پنجم: انتخاب روش قیمت گذاری
در این
مرحله باید از بین روشهای متنوع قیمتگذاری ملک روش مناسب را انتخاب کرد. بطور کلی روشهای
قیمتگذاری
ملک عبارتند از:
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای افزودن به بهای تمام شده:
در این روش که ابتداییترین روش قیمتگذاری ملک نیز محسوب میشود، قیمت با افزودن یک عدد
استاندارد
به بهای تمام شده تعیین میشود. این روش تنها زمانی کارساز واقع میشود
که قیمت
تعیین شده بتواند فروش مورد انتظار را تضمین کند.
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای بازده مورد نظر: در این
روش شرکت قیمتی را تعیین میکند که به یک نرخ بازده از سرمایهگذاری برسد. در
اجرای این روش اگر شرکت بتواند هزینهها و فروش را به صورتی دقیق برآورد کند بازده
سرمایه مورد انتظار تحقق خواهد یافت. در غیر اینصورت شرکت به نیایج مورد انتظار دست
پیدا نخواهد کرد.
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای ارزش
مورد
تصور: در این روش، قیمتگذاری ملک بر
مبنای پنداشت خریداران در مورد ارزش محصول و نه بر پایه بهای تمام شده آن
صورت میگیرد. سپس با استفاده از سایر اجزای تشکیل دهنده آمیزه بازاریابی، مانند
تبلیغات، تلاش میشود تا بر ارزش مورد تصور در ذهن مشتریان افزوده شود. در
بکارگیری این روش برای محصولات جدید نیاز به تحقیقات بازار
است.
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای ارزش: این روش بر این پایه
قرار دارد که قیمت باید نشان دهنده ارزش بالای محصول برای مشتریان باشد. در این روش
شرکت باید دست به اقداماتی بزند تا بدون اینکه به کیفیت محصول اطمهای وارد آید
محصولات را با هزینه کمتری تولید کند و یا با عرضه آنها را به قیمت پایینتر، تعداد
بیشتری از مشتریان حساس به قیمت را جذب کند. این روش بیشتر در خرده فروشیها مشاده میشود.
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای نرخ رایج: در این روش
فروشگاهها قیمتهای محصولات خود را بر مبنای قیمت محصولات شرکتهای
رقیب میگذارند. در این حالت امکان دارد شرکتی محصولات خود را همانند، بیشتر یا کمتر
از قیمت شرکتهای عمده و رقیب تعیین کند. این روش هنگامی که نتوان به راحتی
هزینهها را محاسبه کرد یا واکنش رقبا نامشخص است بکار برده میشود.
· قیمتگذاری
ملک بر مبنای پیشنهادهای مهر و موم شده:
هنگامی که شرکتها برای انجام پروژههای پیشنهادهای مهر و موم شده میدهند،
قیمتها بصورت رقابتی تعیین میشود. هنگام شرکت در مناقصه، هر شرکتی قیمت
پیشنهادی را بر اساس انتظاراتی که نسبت به قیمت شرکتهای رقیب دارد و نه بر مبنای رابطه
دقیق قیمت با هزینههای شرکت یا تقاضای موجود تعیین میشود.
مرحله
ششم: انتخاب قیمت نهایی
روشهای قیمتگذاری
ملک مورد بحث در مرحله قبل، باعث میشوند
که دامنه قیمتهایی که شرکت میتواند انتخاب کند محدود شود و به قیمت نهایی
برسد. البته شرکت هنگام انتخاب قیمت نهایی ناگزیر است عوامل دیگر تاثیر گذار را نیز
مورد توجه قرار دهد. برخی از این عوامل تاثیرگذار عبارتند از: قیمتگذاری ملک بر مبنای روانشناسی،
سایر
اجزای آمیزه بازاریابی تاثیرگذار بر قیمت، سیاستهای قیمتگذاری ملک شرکت و اثر قیمت بر سایر گروهها.
|
800x600
|
|
خلاصه
اطلاعات پروژه:
مساحت کل زمین برحسب مترمربع
|
79000
مترمربع (بخش مسکونی)
|
سطح زیربنای کل
|
190000
مترمربع ( 185000 مترمربع مسکونی + 5000 مترمربع جنبی)
|
سطح زیربنای خالص کل
|
119000
مترمربع ( 114000 مترمربع مسکونی + 5000 مترمربع جنبی)
|
میزان مشاعات
|
71000
مترمربع
|
تعداد کل واحدها
|
928 واحد
|
تعداد کل بلوک ها
|
8 بلوک
دوقلو
|
تعداد واحد های قابل واگذاری
|
195 واحد
|
تعداد طبقات
|
18 طبقه (
با احتساب 2 طبقه پارکینگ وانباری)
|
تعداد واحد در هر طبقه
|
3 و 4 واحد
|
تیپ واحدها ( بر حسب تعداد اتاق
خواب)
|
دوخوابه و سه خوابه
|
مساحت واحدهای دوخوابه
|
حداقل 112 مترمربع و حداکثر
5/114 مترمربع
|
مساحت واحدهای سه خوابه
|
حداقل 142 مترمربع و حداکثر 223
مترمربع
|
نما سازی
|
بتن اکسپوز چکشی و سنگ تراورتن
قرمز آذرشهر
|
سیستم گرمایش
|
موتورخانه مرکزی با دیگ بخار ـ
توزیع : فن کوئل
|
سیستم سرمایش
|
چیلر جذبی ـ توزیع : فن کوئل
|
نوع اسکلت
|
بتن آرمه با سقف وافل
|
پارکینگ
|
دارد
|
انباری
|
دارد
|
آسانسور
|
دارد ( هر برج دارای دو دستگاه
آسانسور پانامورا )
|
امکانات جنبی و رفاهی
|
لابی زیبا و وسیع،
سالن اجتماعات و حیاط اختصاصی جهت ساکنین هر بلوک، فضای
سبز زیبا، زمین های ورزشی کودکان، مجتمع تفریحی و ورزشی منحصر به فرد با
معماری شاخص (شامل استخر، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و ....) مهد کودک زیبا و
مرکز خرید همجوار مجتمع (شامل بانک مسکن، سوپرمارکت، رستوران و سایر کاربری
های موردنیاز ساکنین )
|
ساختمان هیات مدیره و نگهبانی
|
دارد
|
پیشرفت فیزیکی تا تاریخ 1/5/88
|
حدود 93 %
|
مدت اعتبار ثبت نام
|
فروش آزاد
|
شرایط ثبت نام
|
اولویت مراجعه و انتخاب واحد
|
مدارک مورد نیاز
|
تکمیل فرم درخواست ثبت نام توسط
متقاضی بانضمام فتوکپی کارت ملی
اصل فیش واریزی به مبلغ معادل 10%
ارزش واحد جهت ثبت نام و انتخاب واحد
|
شرایط دریافت بها
|
قیمت پایه (یک متر مربع در طبقه اول)000/000/17ریال
ـ دریافت 10% ارزش واحد درزمان انتخاب واحد
ـ دریافت 10% ارزش واحد زمان عقد قرارداد(یک ماه پس از انتخاب واحد).
- دریافت 60% ارزش واحد اقساط 12 ماهه (بلوک گلستان) و 18 ماهه (بلوک
بوستان) و 24 ماهه (بلوک نارنجستان) فاصله اقساط 2 ماهه
- دریافت 20% ارزش واحد همزمان با تحویل واحد و قابل تقسیط 24 ماهه (بلوک
نارنجستان) 30 ماهه (بلوک بوستان)و 26 ماهه (بلوک گلستان)
- امکان تحویل واحد در مقطع تکمیل 80% ارزش واحد.
- اعطای تخفیف خوش حسابیبا نرخ 15% روزشمار.
|
آدرس مکان پروژه
|
|
|
|
آدرس و تلفن دفتر هماهنگی
|
|
|